Praksja - Integracja Sensoryczna
Strona główna | Regulamin | Cennik | Kontakt | Dojazd
 
 
 
 

Wady wzroku a dysleksja


Wady wzroku powinny być wykrywane jak najszybciej, najlepiej w pierwszych latach życia, ponieważ wtedy jest największa szansa na całkowite ich wyleczenie.

U dzieci poniżej szóstego roku życia, najczęściej występuje nadwzroczność – wszystkie lepiej widzą na odległość, niż z bliska. U dzieci z nadwzrocznością przeważają kłopoty w nauce czytania.

Stosunkowo często obserwuje się u dzieci młodszych nieprawidłowości w zakresie ruchów gałek ocznych tj. brak płynności i słabą konwergencję (zbieżność oczu). Niedomoga konwergencji to widzenie podwójne, bóle głowy i oczu. Takie dolegliwości sygnalizowane są przez dzieci szczególnie podczas czytania. Najczęściej są niesłusznie lekceważone, zarówno przez rodziców, jak i nauczycieli, a dzieci oceniane jako „leniwe”.

U sześcio, siedmiolatków zaczynających uczyć się czytać i pisać może pojawić się krótkowzroczność lub astygmatyzm (zniekształcone widzenie). Nie rozpoznany astygmatyzm powoduje u dziecka m.in. problemy z utrzymaniem równowagi, a także trudności w ocenie odległości. Pojawiają się poważne problemy w koordynacji wzrokowo – ruchowej, podstawowej funkcji w nauce czytania i pisania.
U wielu dzieci obserwuje się także opóźnienia w ogólnym rozwoju ruchowym.

Według prowadzonych badań około 20% dzieci ma nadwzroczność, 10% krótkowzroczność, a 5% astygmatyzm.

Inny poważny problem to choroba zezowa. Oko zezuje, kiedy patrzy w inną stronę, niż drugie pracujące prawidłowo, przeważnie w kierunku nosa, bądź na zewnątrz. Zwykle jest to spowodowane „leniwą” pracą mięśnia poruszającego gałkę oczną. Stosunkowo łatwo sami rodzice mogą dostrzec u swojego dziecka tzw. jawnego zeza. Dużo trudniej jest zdiagnozować tzw. zeza ukrytego, niewidocznego w normalnych warunkach. Zez zbyt późno wykryty i nie leczony może spowodować niedowidzenie jednostronne, nieodwracalne. Często niewyrównana szkłami wada wzroku, może być przyczyną zeza.

Choroba zezowa bardzo utrudnia naukę czytania i pisania. Dziecko widzi obraz podwójnie i nie ostro, nie ma prawidłowego widzenia obuocznego, co oznacza brak zdolności widzenia trójwymiarowego, tj. widzenia głębi. Dziecko takie ma kłopoty z samoobsługą np. z zapinaniem guzików, wiązaniem sznurowadeł, unika rysowania, wycinania i gier ruchowych (ma problemy w ocenie odległości), jest nadwrażliwe na światło.

Warto paniętać:

Wady wzroku a dysleksja

Objawy, które mogą świadczyć o wadzie wzroku

Jeżeli zauważyli Państwo, że wasze dziecko podczas rysowania, czytania, pisania, czy pracy na komputerze:

Jeżeli obserwujecie Państwo u swojego dziecka od 8 – 9 objawów z wymienionej powyżej listy należałoby wówczas zdecydować się na specjalistyczne badanie wzroku u dziecka, przy użyciu specjalistycznej aparatury do diagnozy i rehabilitacji ortoptycznej.

Być może okaże się, że dziecko nie jest dyslektykiem, a jego trudności w czytaniu uda się skutecznie wyeliminować między innymi poprzez:

Dzieci z nierozpoznanym astygmatyzmem, chorobą zezową, słabą konwergencją (ruch zbieżny obu gałek ocznych ku nosowi podczas patrzenia z bliska) i innymi nie skorygowanymi wadami wzroku, często błędnie zostają diagnozowane, jako dyslektyczne. Dlatego też w tych przypadkach skuteczność zajęć reedukacyjnych, jest niewielka.
Wczesne wykrycie wad wzroku i rehabilitacja ortoptyczna na specjalistycznym sprzęcie, polegająca na leczeniu zeza, niedowidzenia i poprawie konwergencji, a także ćwiczenia w koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz ćwiczenia integrujące półkule mózgowe, pozwalają skutecznie zmniejszać, bądź całkowicie eliminować wady wzroku.
Rehabilitacja ortoptyczna, przynosi największe efekty u dzieci między piątym a siódmym rokiem życia, maksymalnie do dwunastego roku życia dziecka.

Opracowała: Izabella Tywonek

Góra strony

stat4u