Praksja - Integracja Sensoryczna
Strona główna | Regulamin | Cennik | Kontakt | Dojazd
 
 
 
 

Profilaktyka logopedyczna


Rodzic pierwszym nauczycielem wymowy

Dawno już wykazano, że poprawne i swobodne posługiwanie się językiem już we wczesnym okresie decyduje o dalszym losie dziecka. Wprawdzie zdarza się, że wolniejszy rozwój mowy w pierwszych latach nie pociąga za sobą negatywnych następstw, to jednak dzieci, które wcześniej zaczynają mówić i wcześnie posługują się rozwiniętym językiem, mają znacznie mniej problemów, także z nauką szkolną.

To przede wszystkim rodzice, a później także nauczyciele w przedszkolu oraz w szkole odpowiedzialni są za rozwój dziecka, w tym także rozwój jego mowy. Musimy pamiętać, że pierwsze lata, gdy jest ono całkowicie zdane na dorosłych, decydują o tym, jak będzie wyglądał sposób jego językowego funkcjonowania. Sposób w jaki się porozumiewamy wyznaczy jego możliwości edukacyjne, zawodowe oraz stosunki z rówieśnikami a w przyszłości innymi ludźmi.

Ważne jest, aby rozwój mowy przebiegał bez zakłóceń, a jeśli takowe pojawią się, by w porę dostrzec i jak najwcześniej spróbować usunąć je lub złagodzić. Wiek przedszkolny jest najlepszym okresem w rozwoju dziecka do podejmowania jakichkolwiek działań korekcyjnych. Im wcześniej rozpoznamy potrzebę terapii, im wcześniej rozpoczniemy ją, tym szybsze będą efekty, a skutki nieprawidłowości, mniej dotkliwe.

Dlatego tak ważna jest obserwacja rozwoju mowy dziecka, już od najwcześniejszych jego lat (a nawet miesięcy życia) nastawiona na wychwytywanie wszelkich niepokojących objawów. Wówczas można w porę dostrzec powstające problemy i podjąć starania, by im przeciwdziałać.


Profilaktyka logopedyczna


Wczesne uwarunkowania rozwoju prawidłowej artykulacji /wymowy/.

* Okres od 0 do 1 roku życia to czas, w którym tworzą się podwaliny prawidłowej artykulacji.

Największa zależność występuje pomiędzy artykulacją a jedzeniem, bowiem w obu tych czynnościach uczestniczą te same narządy: język, mięsień okrężny warg, podniebienie oraz żuchwa. Czynność ta jest powtarzana wielokrotnie w ciągu dnia, więc w sposób naturalny stymuluje i przygotowuje narządy artykulacyjne do mówienia.

 

DLA PRAWIDŁOWEGO KARMIENIA DZIECKA WAŻNE JEST:

Karmienie naturalne:

Pozycja niemowlęcia podczas karmienia:

Wprowadzaj karmienie łyżeczką:

Od szóstego miesiąca życia rozpocznij naukę picia z kubka - stymuluj żucie

Jeśli Twój maluch ssie smoczek, to:

W przypadku dokarmiania dziecka przez smoczek, powinien on maksymalnie imitować warunki karmienia naturalnego. Dziecko musi mieć możliwość regulowania ilości pokarmu bez obawy zakrztuszenia i konieczności przerwania oddychania. Wskazane są smoczki z krótką nieco spłaszczoną częścią, w której są liczne małe otworki.

Góra strony

stat4u