Praksja - Integracja Sensoryczna
Strona główna | Regulamin | Cennik | Kontakt | Dojazd
 
 
 
 

Johansen Indywidualna Stymulacja Słuchu (IAS)


Metoda JohansenaO ile klasyczny trening uwagi słuchowej wg. metody A.A. Tomatisa realizowany jest w oparciu o zestaw stacjonarnego sprzętu a sama terapia przebiega w specjalistycznym gabinecie pod nadzorem i kontrolą przeszkolonego terapeuty, o tyle Indywidualna Stymulacja Słuchu (IAS) należy do grupy oddziaływań terapeutycznych realizowanych w warunkach domowych zgodnie z przygotowanym, indywidualnym programem. Nie jest w tej formie terapii wymagany specjalistyczny sprzęt. Trening słuchowy wg Metody Tomatisa prowadzony w krótkim okresie charakteryzuje się dużą intensywnością. Natomiast domowy program treningu słuchu - Johansen IAS, prowadzony w optymalnym klimacie domowym jest odpowiedni dla dłuższej i łagodniejszej terapii. Wymaga jednak dużo większej dyscypliny i konsekwencji w realizacji programu terapeutycznego jeśli oddziaływanie ma przynieść oczekiwany skutek.

Co do samej istoty metoda Johansena jest zbliżona do metody Tomatisa a w wielu miejscach korzysta z osięgnieć i założeń francuzkiego prekursora. Różni się jednak sposobem realizacji samego procesu terapeutycznego.

Johansen Indywidualna Stymulacja Słuchu (IAS)
Została stworzona przez dr Kjelda Johansena - duńskiego nauczyciela i psychologa.

Oparta jest na specjalnie nagranej na syntetyzatorze muzyce. Muzyka ta jest skomponowana tak, aby obejmować swoim zakresem różne częstotliwości potrzebne do stymulacji słuchowej. Słuchana jest w domu przez słuchawki przez 10 minut dziennie. Popstępy są kontrolowane co 4-10 tygodni (w zależnośco od wieku), wtedy podejmowane są decyzje o ewentualnych zmianach płyt CD. Cały program trwa 6-18 miesięcy - dzieci najczęściej potrzebują 9-10 miesięcy.

Każde dziecko otrzymuje indywidualny program, który będzie najlepiej pasował do jego możliwości słuchowych i możliwości do nauki.

Jak słuchamy Johansen CD?

  •  10 minut codziennie
  • stały w ciągu dnia czas słuchania
  • w cichym spokojnym miejscu
  • w czasie słuchania nie jemy, nie czytamy, nie oglądamy telewizji, nie rozmawiamy i nie gramy aktywnie w gry
  • podczas trwania treningu nie słuchamy innej muzyki przez słuchawki
  • słuchamy będąc zrelaksowanym
  • wiele dzieci chętnie słucha w łóżku
  • przy problemach z utrzymaniem uwagi może pomóc: malowanie, układanie łatwych puzzli, klocki Lego, plastelina, przytulanka.

Lateralizacja - asymetria czynnościowa prawej i lewej strony ciała ludzkiego, która wynika z różnic w budowie i funkcjach obu półkul mózgowych.

Ogólnie przyjęto, że lewa część mózgu kontroluje prawą stronę naszego ciała i odwrotnie:

  • kiedy lewe ucho rejestruje dźwięk to jest on najpierw, przede wszystkim rejestrowany w prawej półkuli mózgowej.

Wizualny obraz z prawych częsci pól widzenia każdego z oczu będzie dekodowany w lewej półkuli mózgowej. Kiedy u osoby praworęcznej prawa ręka wykonuje ruch jest to kontrolowane przez lewą półkulę.

Rozwój słuchowej lateralizacji:

  • od 4-5 roku życia większość dzieci wykazuje preferencje prawego ucha podczas słuchania mowy
  • rozumienie wyrazów jest wspomagane przez ułożenie głowy względem dźwięku, pozycję i lokalizację dźwięku przez co jest wzmacniana i organizowana integracja prawej i lewej półkuli
  • 4 i 5,6 - cio letnie dzieci wykazują aktywność prawej półkuli dla rozumienia całych wyrazów. Starsze dzieci aktywują lewą półkulę, aby dekodowanie słuchowe było szybsze, a znajomość wyrazów i dźwięków większa.

Osoby z preferencją lewego ucha słyszą lepiej jak coś jest powiedziane (np. intonacja) niż co jest powiedziane.
Osoby z preferencją prawego ucha są bardziej nastawione na treść tego czego słuchają.

Mieszana lateralizacja słuchowa:

  • znaleziono wiele związków między mową i czytaniem a prawidłowością zapisu w grupie osób, u której występowała różna dominacja ręki i ucha
  • stwierdzono, że więcej problemów z czytaniem miały grupy uczniów leworęcznych i ci uczniowie, u których występowały problemy z preferencją lub niepewną preferencją lewego ucha
  • nie stwierdzono problemów z czytaniem u uczniów z lateralizacją prawostronną i jasną dominacją prawego ucha

Zmiana lateralizacji:

  • jeśli zmusimy dziecko do używania niewłaściwej ręki może to być przyczyną powstania wielu problemów
  • osłabienie słuchania prawym uchem podczas krytycznego okresu czasu może wywołać zmianę preferencji ucha na ucho lewe
  • tylko 5 db różnicy wystarczy aby wpłynąć na zmianę dominacji ucha - dalsze zmniejszenie głośności w prawym uchu może prowadzić do dominacji lewego ucha
  • zmiana lateralizacji w dzieciństwie może prowadzić do powstania problemów.

Kjeld Johansen był zdania, że są różnice w funkcjonowaniu prawego i lewego ucha. Sądził, że można podnieść wydajność słuchowej stymulacji poprzez dokładne działanie na problematyczne obszary (zgodnie z wynikami audiogramu). Wierzył, że poprzez stymulację specyficznych obszarów można zredukować nadwrażliwość słuchową.

Góra strony

stat4u